SAMOBIEL

Samen rijden met je dorpsgenoten

Samobiel is anders

  • Geen groot en dichtbevolkt (stedelijk) gebied of grote doelgroep nodig om succesvol te zijn.
  • Speciaal ontworpen en dus zeer geschikt voor dorpen met teruglopende (OV)bereikbaarheid.
  • Waarde al volop bewezen in Zweden.
  • Bewoners stellen zelf een netwerk van stopplaatsen, routes en de geografische dorpsgrenzen vast.
  • Een groep betrokken bewoners (denk aan leden van de dorpsraad of verenigingen) trekt de kar en vormt de motor achter Samobiel.
  • Laagdrempelig en eenvoudig in gebruik: werkt via een mobiele dorpswebsite en sms.
  • Kilometervergoeding collectief opsparen of individueel uitbetalen? Kan allebei!
  • Bekend: medebewoners zijn de lokale contacpersonen.

Technisch gezegd

Samobiel is een nieuwe meerijdienst voor dorpsbewoners en bestaat uit een invoeringsproces en een beproefd matchingsplatform dat samen rijden zo gemakkelijk mogelijk maakt door vraag naar en aanbod van ritten bij elkaar te brengen. Bewoners maken gebruik van hun eigen vervoermiddelen. Het opbouwen van een duurzame en actieve gebruikersgroep is zeer belangrijk. De website is niet meer dan een hulpmiddel tijdens het intensieve begeleidingsproces. Wij leveren als eindproduct dan ook geen nieuwe ICT-oplossing, maar een werkende nieuwe vervoersoplossing.

Samobiel is er voor jou

Met Samobiel maken gemeenten, provincies en betrokken dorpsbewoners hun dorp of platteland weer bereikbaar en daarmee vitaler. En dat voor een fractie van de kosten van regulier OV.

Kleine kernen

Belangrijkste doelgroep van Samobiel zijn plattelandsgemeenschappen met tussen de 400 en 5000 inwoners, zowel in de kernen als daarbuiten.

Jong tot oud

De leeftijd van Zweedse gebruikers loopt uiteen van 5 tot 85 jaar. Samobiel is aangepast op het verantwoord gebruik door kinderen en jongeren.

Werk, weekend, winkelen, sport, school, sociaal…

Naast woon-werkverkeer en als aanvulling op het OV in de avonden en weekenden is Samobiel ook heel geschikt voor sportactiviteiten, bezoek aan arts of tandarts, boodschappen doen of gewoon lekker winkelen, uit eten, naar het theater enzovoorts. Samen naar voetbaltraining of school rijden, is niet alleen praktisch, goedkoper en beter voor het milieu, het is ook nog eens gezellig. Zweedse gebruikers noemen het sociale aspect als het belangrijkste winstpunt!

Hoe werkt het?

De techniek:

  • Begrensd en bekend gebied van en voor mogelijke samenrijders: ”veilig gevoel zone”.
  • Flexibel netwerk van samen bepaalde routes en stopplaatsen.
  • Besloten en beveiligde mobiele dorpswebsite met sms-dienst, alleen toegankelijk voor inwoners van het dorp. Het platform is onafhankelijk, bruikbaar met huidige en oudere techniek, eenvoudig in gebruik en continue in ontwikkeling.
  • Geïntegreerd betaal- en afrekensysteem.

Hoe werkt het boeken en aanmelden van een rit

  • Maak een account aan op de Samobiel website van jouw dorp.
  • Kies je gewenste bestemming en datum.
  • Check je mogelijkheden om samen te rijden. Kies of je boekt als passagier of meld je eigen reis aan als chauffeur.
  • Bekijk informatie over de afstand, reistijd en prijs. Kies je stopplaats en bevestig je boeking.
  • Ontvang per sms een bevestiging met alle gegevens.
  • Zijn er (nog) geen mogelijkheden om met elkaar mee te rijden? Meld je reis dan aan als chauffeur of zet jezelf op de wachtlijst. Je ontvangt direct een sms wanneer iemand een reis invoert die overeenkomt met jouw wensen.

Hoe werkt het betalen

  • Groep lokale contactpersonen bepaalt prijsniveau per km. Dat ligt meestal op ongeveer 12 a 15 cent per km.
  • Passagier betaalt kilometerprijs + eenmalig €0,50 per boeking.
  • Chauffeur krijgt kilometerprijs per passagier, meestal rond de 8 cent per km.
  • Collectief sparen voor dorpsdoel of individueel uitbetalen? Het kan allebei.
  • Vier keer per jaar uitbetaling of factuur via Samobiel: geen discussies in auto, geen contanten nodig.

Hoe begin je?

Invoering

Met elkaar meerijden draait vooral om gedragsverandering. Daarom legt Samobiel veel nadruk op het invoeringsproces en de nazorg en ondersteuning in de vorm van een helpdesk. In ieder geval tijdens de aanloopperiode en indien nodig en afgesproken ook daarna.

Voorwaarde voor succes: een groep betrokken bewoners

Het initiatief kan liggen bij een overheid, vervoerder of de dorpsgemeenschap zelf. Voorwaarde voor succes zijn stevig enthousiasme en voldoende draagvlak van een groep betrokken bewoners. We werken in een dorp altijd met een groep lokale contactpersonen. Denk aan mensen uit de dorpsraad, ondernemers of mensen uit het verenigingsleven. Dit zijn enthousiastelingen ‘van het eerste uur’ die we vanaf de start nauw betrekken bij training en invoering. Zij bieden op termijn zelf de eerste ondersteuning aan hun dorpsgenoten.

De lokale ambassadeurs:

  • Maken dorpsgenoten enthousiast
  • Activeren nieuwe aanmeldingen op de dorpssite
  • Helpen gebruikers bij problemen
  • Passen routes/stopplaatsen aan
  • Geven uitleg en beantwoorden vragen
  • Zijn contactpersoon voor Samobiel

Dorpsgemeenschap is de basis

Een dorpsgemeenschap is van oudsher één van de sterkst denkbare ‘communities’. Inwoners kennen en vertrouwen elkaar: dit vormt de basis voor het succes van Samobiel. Samobiel werkt met besloten groepen gebruikers binnen een strikte geografische begrenzing: de “veilig gevoel zone” oftewel het gebied waarbinnen je iedereen zou kunnen kennen. Samobiel is volledig flexibel: chauffeurs en meerijders beslissen zelf wanneer en met wie ze reizen. Heen- en terugweg hoeven niet in dezelfde combinatie te gebeuren.