VEELGESTELDE VRAGEN

Samobiel is een nieuwe dorpsmeerijdienst in Nederland. We krijgen dan ook veel vragen tijdens de informatieavonden en presentaties die we geregeld houden. Daarom hieronder het antwoord op een aantal vaak gestelde vragen.

Hoe werkt Samobiel?

In het kort komt het hierop neer:

  1. Je meldt of vraagt een rit aan via je besloten en beveiligde Samobiel dorpssite.
  2. Je krijgt een sms als een dorpsgenoot dezelfde kant op gaat of wil.
  3. Je kiest of je de rit samen wil maken of niet.
  4. Per rit betaal of ontvang je een kleine kilometervergoeding. Dat loopt via de site dus geen gedoe met cash.

Wij hebben al een buurtbus/ dorpsbus/ servicebus/ vrijwilligersdienst in ons dorp. Wat voegt Samobiel hieraan toe?

Een dorpsbus is vaak alleen beschikbaar voor ouderen en/ of mensen die slecht ter been zijn. Samobiel is er voor het hele dorp: niet alleen voor ouderen maar ook voor kinderen en jongeren, mensen die wel een auto hebben enzovoorts. Verder kun je 24/7 gebruik maken van Samobiel en kun je als dorp de routes en haltes zelf bepalen.

Vaak zijn dorpsbussen afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Het is lang niet altijd even makkelijk om steeds voldoende vrijwilligers te vinden. Als er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn, is Samobiel een goed alternatief. Wij gaan uit van samen rijden: meerijden met ritten die dorpsgenoten toch al rijden. We maken van iedere autobezitter in het dorp een potentiële vrijwilliger, tegen onkostenvergoeding!

We staan open voor samenwerking met bestaande initiatieven zoals de buurtbus of dorpsbus om zo samen jullie dorp en omliggende plaatsen beter bereikbaar te maken. Zo kunnen we de dienstregeling van de dorpsbus of buurtbus ook op je Samobiel dorpssite plaatsen en regelen dat de bus via de site op afroep gereserveerd kan worden. Of we kunnen een vrijwilliger toegang geven tot de dorpswebsite om ritten te boeken voor bijvoorbeeld ouderen die zelf niet met computer of internet overweg kunnen.

Waarom zouden we het meerijden met elkaar regelen via Samobiel en niet zelf via bijvoorbeeld de kerk, buren en familie of een groep vrijwilligers?

Uiteraard is het zeer fijn als jullie dit al met elkaar regelen! We kunnen het jullie makkelijker maken met de dorpssite van Samobiel waarop je heel simpel ritten kunt aanbieden en aanvragen. Op die manier kost het geregel jullie minder tijd en ben je minder afhankelijk van de nogal eens wisselende beschikbaarheid van vrijwilligers. Daarnaast regelen wij de financiële afwikkeling van ritten. En wanneer mensen na gebruik van Samobiel besluiten het voortaan toch onderling te organiseren, dan hebben wij ons ultieme doel bereikt: mensen samen laten rijden!

Voor wie is Samobiel bedoeld?

Samobiel is niet alleen maar voor bepaalde groepen bedoeld, zoals ouderen of mensen met een handicap, maar voor iedereen: jong en oud, voor boodschappen, school, sociaal, sport, uitgaan, werk, doktersbezoek of wat dan ook, of je nou wel of niet beschikt over een auto.

Wat is het verschil met Uber?

Het gaat bij Samobiel om ritten die je toch al maakt en waarbij je gemakkelijk een mededorpsbewoner mee kunt laten rijden omdat je toch genoeg lege stoelen in je auto hebt. Je gaat er dus niet speciaal voor rijden. Voor het geld hoef je het ook niet te doen, dat is niet meer dan een tegemoetkoming in de kosten. Eraan verdienen is juridisch niet mogelijk aangezien we dan in conflict komen met de Taxiwet. Die zegt namelijk dat je geen geld mag verdienen als particulier met het rondrijden van mensen. Je doet mee omdat je iets wilt doen voor een ander en het is ook nog eens goed voor het milieu én gezellig om samen te rijden.

Wat verdien ik eraan als chauffeur?

Als chauffeur ontvang je 8 cent per gereden kilometer. Dit is een tegemoetkoming in de kosten die je maakt voor je auto. Eraan verdienen is juridisch niet mogelijk aangezien we dan in conflict komen met de Taxiwet. Die zegt namelijk dat je geen geld mag verdienen als particulier met het rondrijden van mensen. Het kilometerbedrag kan overigens ook verschillen per dorp omdat dorpsbewoners deze prijs samen vaststellen. Het is trouwens ook mogelijk om met je dorpsgenoten collectief te sparen voor een dorpsdoel zoals een feest of speeltuin. Het geld dat je als chauffeur ‘verdient’, gaat dan in de gezamenlijke pot.

Wat verdienen jullie eraan als ons dorp Samobiel gaat gebruiken?

Om de kosten van hosting, onderhoud en doorontwikkeling van ons platform te dekken en de kosten voor ondersteuning van de dorpsambassadeurs, hebben we wel inkomsten nodig. Daarom gaat van elke via Samobiel gereden kilometer 5 cent naar ons. De boekingskosten van 50 cent per geboekte rit gebruiken we voor het dekken van onze SMS-kosten naar meerijder en chauffeur. Zie verder: ‘Wat kost Samobiel eigenlijk?’

Hoeveel tijd kost het mij/ ons dorp als we met jullie in zee gaan?

Het duurt ongeveer drie maanden om jullie te informeren, interesse onder bewoners te peilen, jullie dorpssite in te richten, lokale contactpersonen op te leiden, samen routes, stopplaatsen en vergoedingen vast te stellen en voldoende gebruikers te werven om in jullie dorp te kunnen starten.

De lokale contactpersonen stellen samen met ons routes, stopplaatsen en vergoedingen vast en enthousiasmeren mededorpsgenoten om Samobiel te gebruiken, beantwoorden vragen, geven uitleg over het gebruik van de dorpssite en kunnen zelf nieuwe routes en stopplaatsen aan de dorpssite toevoegen. Dit kost je wekelijks ongeveer een uur, bij het starten van Samobiel in je dorp wat meer.

Waar gebruiken ze Samobiel al?

In Zweden gebruiken al 15 dorpen Samobiel. In Nederland zijn we Samobiel samen met dorpsbewoners in Klarenbeek (Gld), Haule (Fr), Zaamslag (Zl), Ruinerwold (Dr) en Marknesse (Fle) aan het invoeren terwijl andere dorpen in onder andere Brabant in de startblokken staan.

Bekijk het filmpje over de impact die het gebruik van Mobilsamåkning heeft voor de dorpsbewoners van het Zweedse Tolg.

Ben ik wel verzekerd als ik iemand laat meerijden of zelf met iemand meerij via Samobiel?

Samen rijden heeft in principe geen gevolgen voor je autoverzekering. Passagiers vallen namelijk onder de WA-dekking, die wettelijk verplicht is. Passagiers kunnen bij een ongeval altijd hun letsel en schade aan handbagage verhalen op de schuldige partij. Hou er overigens rekening mee dat je als bestuurder van de auto uitgesloten bent van de WA-dekking.

Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de juiste verzekeringen te hebben. Het is altijd raadzaam om voordat je passagiers meeneemt eerst even de polisvoorwaarden van je verzekering te controleren.

Als ons dorp Samobiel gaat gebruiken, is dat dan geen vrijbrief voor de gemeente of provincie om het OV-aanbod nog verder te verschralen?

Samobiel is geen vervanging voor het reguliere OV maar we kunnen wel een waardevolle aanvulling zijn op plekken waar de OV-verbindingen (bus, buurtbus, regiotaxi etc.) onvoldoende zijn volgens dorpsbewoners. Je kunt Samobiel natuurlijk ook gebruiken om bij die ene bushalte in of net buiten je dorp te komen en daar op de bus te stappen.

Voor overheden is Samobiel wel goedkoper dan het reguliere OV, dat op veel plekken en momenten op het platteland te weinig passagiers vervoert om rendabel te zijn. Het invoeren van Samobiel kost namelijk een fractie van wat het kost om een extra bus in de dienstregeling op te nemen. Maar in diverse gesprekken met verschillende overheden hebben wij nog niets gehoord over intenties om buslijnen te vervangen door Samobiel. Gemeentes en provincies zien Samobiel als een aanvulling op het reguliere OV, net als wij. In Zweden werden juist bepaalde vervoerslijnen weer ingevoerd en andere aangepast toen duidelijk werd hoe vaak bepaalde routes afgelegd werden door gebruikers van onze Zweedse zusterorganisatie Mobilsamåkning.

Wat kost dat Samobiel eigenlijk?

Rij je met een dorpsgenoot mee via Samobiel, dan betaal je 13 cent per kilometer en 50 cent per boeking ter dekking van de SMS-kosten.

Ga je als dorp Samobiel gebruiken? Dan vragen wij aan de gemeente of provincie of zij de kosten voor het invoeren van Samobiel in jullie dorp en de licentiekosten voor de website voor hun rekening willen nemen. In verschillende provincies zijn er subsidieregelingen die betrekking hebben op het verbeteren van de leefbaarheid op het platteland. Samobiel voldoet vaak aan de eisen van deze regelingen.

Als dorp kost het invoeren van Samobiel jullie dus geen geld maar we vragen wel wat van jullie tijd. Zie het antwoord op de vraag ‘Hoeveel tijd kost het mij/ ons dorp als we met jullie in zee gaan?’

Kom ik nog wel thuis als mijn chauffeur voor de terugrit plotseling niet komt opdagen?

Samobiel biedt helaas geen thuiskomgarantie. We zijn en blijven afhankelijk van het aanbod van ritten in een dorp. Op de dorpswebsite kunnen we OV-tijden zichtbaar maken, wellicht dat dit uitkomst biedt. Of anders kun je altijd een ‘last minute’ oproep doen op onze Facebook groep.

Bij ons hebben we vaak last van traag of niet werkend internet, kan ik dan wel gebruik maken van de Samobiel dorpssite?

Ja, dat kan. Speciaal omdat internetdekking op het platteland vaker een probleem is, hebben we een eenvoudige website zonder veel plaatjes en dus zonder lange laadtijden. Deze besloten en beveiligde dorpssite waarop je meerijritten kunt aanvragen en opgeven, is ook goed te gebruiken op mobiel en tablet. Verder werken we om die reden ook met sms’jes (ipv. bijvoorbeeld Whatsapp te gebruiken) om ritten te bevestigen.

Hoe zit het met de screening van deelnemers, ik wil wel veilig met iemand mee kunnen rijden.

Je eigen dorp wordt geografisch zo begrensd dat (toekomstige) gebruikers zich veilig genoeg voelen om met elkaar mee te willen rijden. Binnen dit gebied kent men elkaar of zou men elkaar kunnen kennen. Die geografische grenzen spreken bewoners samen aan het begin af.

De lokale contactpersonen keuren alle nieuwe gebruikers goed. Hij of zij kan nakijken of er sprake is van lokale binding. Alle deelnemers zijn dus geregistreerd, gecheckt en traceerbaar. Een pseudoniem als gebruikersnaam wordt niet geaccepteerd. De dorpssite zelf is besloten en beveiligd.

Verder kies je als chauffeur altijd zelf met wie je wilt samen rijden (of niet). Ook als passagier kun je zelf beslissen bij wie je boekt (en bij wie niet). Als chauffeur heb je altijd de mogelijkheid om een boeking te weigeren.